گرچه ویندوز یك سیستم عامل بسیار قوی و بسیار انعطاف‌پذیر است، اما بدون تردید تمام استفاده‌كنندگان این سیستم عامل چندین و چندبار به مشكلات عجیب و غریبی در آن برخورد كرده‌اند كه بسیار هم ناخوشایند هستند.


به عنوان مثال شما یك سخت افزار جدید و یا یك برنامه تازه نصب می‌كنید و ناگهان ویندوز از كار می‌افتد. چاره‌ای نیست جز اینكه سیستم را از ابتدا راه‌اندازی كنید. اما به احتمال بسیار زیاد متوجه می‌شوید كه همه چیز غیرعادی به نظر می‌رسد. وقتی كه سیستم آماده كار است، در چهار گوشه صفحه عبارت وضعیت امن Safe Mode به چشم می‌خورد. لازم نیست وحشت كنید. تنها اتفاقی كه افتاده است این است كه ویندوز سعی دارد امنیت را برای سیستم شما برقرار كند! اما منظور از برقراری امنیت چیست؟ وضعیت امن Safe Modeنوع خاصی از راه‌اندازی سیستم توسط ویندوز است كه زمان بروز مشكل مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی سیستم دچار یك مشكل بحرانی می‌شود كه عملكرد عادی ویندوز را مختل می‌كند، وضعیت امن برای راه‌اندازی سیستم اجرا می‌شود تا در این وضعیت بتوان مشكل را حل كرد، بعد از اینكه مشكل حل شد، می‌توان به وضعیت عادی سیستم بازگشت و به شكل معمول از سیستم استفاده كرد. در وضعیت امن تمام این مكانیزم‌ها متوقف شده و ویندوز از یك رابط خاص كه تنها بخش‌های استاندارد مورد نیاز سیستم را كه برای ایجاد رابطه با كاربر موردنیاز است راه‌اندازی می‌كند.

 

بدین ترتیب سخت‌افزارهای جدید كه نصب شده‌اند و احتمالاً با كاركرد سیستم تداخلی داشته‌اند نیز راه‌اندازی نشده و این امكان را به وجود می‌آورند كه ویندوز دچار مشكل عملكردی نشود. یكی از این سخت افزارها كارت گرافیكی است و به همین دلیل در وضعیت امن صفحه كامپیوتر در حالت 16 رنگ و در اندازه ۴۸۰×۴۰ ۶ نمایش داده می‌شود.